sobota, 1 marca 2008

Internetowe bazy danych publikacji naukowych

Konieczność wielokrotnego składania pisemnych sprawozdań z działalności naukowo-badawczej prowadzi do prostego pomysłu umieszczenia wszystkich informacji w bazie danych, która byłaby dostępna przez sieć. Ponieważ nie jest to problem jednostkowy, ale całej społeczności akademickiej Zespołu, Zakładu/Katedry, Instytutu i Wydziału warto ten problem rozwiązać "systemowo". Poszukiwania oprogramowania Open Source doprowadziły do produktu o nazwie OnCite (projekt na sourceforge.net nosi nazwę myopia) będącego dziełem University College London.
Wygląd portalu z informacjami o publikacjach University College London jak i jego zawartość są imponujące.
OnCite został z powodzeniem zainstalowany na wydziałowym serwerze matrix, ale...
... nie zdecydowano się na jego pełne wdrożenie, gdyż... do marca 2008 nie jest znana ostateczna struktura organizacyjna wydziału, a informacja o tym jest jednym z istotnych elementów systemu. Rozpoczęto więc poszukiwania innego rozwiązania, które miałoby bardziej indywidualny charakter. Ostatecznego wyboru dokonano między dwoma produktami Open Source - Aigaion i Wikindx.
Program Aigaion w wersji 2.0 RC1 charakteryzuje się bardzo ładną szatą graficzną. Jego funkcjonalności i możliwości pozostawiają jednak wiele do życzenia.
Program Wikindx nie grzeszy być może urodą i mógłby być bardziej przyjazny dla użytkowników, ale te niedogodności wynagradzają jego olbrzymie możliwości.
Jak można się więc domyślać wybór padł na program Wikindx. Jego instalacja nie sprawiła żadnych trudności. Co więcej możliwe wykorzystanie systemu w wersji polskojęzycznej! Po utworzeniu przez Administratora konta użytkownika można od razu przystąpić do wprowadzania danych bibliograficznych (Zasoby | Nowy). W pierwszym kroku należy wybrać odpowiednią kategorię z długiej rozwijalnej listy. Przetestowano kilka rodzajów wpisów do bazy.
  • Artykuł w czasopiśmie (Journal article) to typowy artykuł zamieszczany w czasopiśmie.
  • Referat w materiałach (Proceedings article) to publikacja zawarta w materiałach konferencyjnych (wśród informacji o referacie podajemy nazwę, czas i miejsce konferencji)
  • Referat (Conference paper) to prezentacja konferencyjna, która nie jest zamieszczona w materiałąch konferencyjnych.
  • Dysertacja (Thesis/Dissertation) to możliwośc wpisania pracy magisterskiej, doktorskiej lub habilitacji
  • Artykuł z Internetu (WebArticle) to artykuł opublikowany w sieci - podajemy jego adres; przykładem takiego artykułu może być ten tekst.
Po dokonaniu wpisu możliwa jest oczywiście jego poprawa i modyfikacja.
Niezwykle istotne są opcje związane z wyszukiwaniem i filtrowaniem informacji a także możliwości eksportu zawartości bazy.
Wybierając Zasoby | Szybkie szukanie uruchamiamy podstawowe opcje wyszukiwania informacji w bazie. Zasoby | Zaawansowanie szukanie to dokładnie dziesięć ekranów z rożnymi opcjami wyszukiwania, które pozwalają szczegółowo przeszukać i odfiltrować bazę danych.
Możliwy jest także eksport elementów bazy do wielu formatów, takich jak RTF, RIS, Endnote Tab, Endnote XML, BibTeX i HTML (uruchamianie z menu Plik). Szczególnie imponująco wygląda lista opcji formatowania do pliku RTF, który może być odczytany przez oprogramowanie typu Office. Podsumowując przeprowadzone badania i prace należy stwierdzić, że oprogramowanie Open Source służące do przygotowania internetowych bibliografii spełniło wszystkie pokładane w nim nadzieje i może ono w znakomity sposób usprawnić biurokratyczne męczarnie związane ze sprawozdawczością naukowo-badawczą, pod jednym prostym warunkiem - wszyscy zainteresowani będą na bieżąco dokonywać swoich wpisów. A warto, o czym przekonuje chyba poniższy zrzut z ekranu.W ramach realizacji projektu przygotowano także wzorcową prezentację informacji o podstawowych terminach i pojęciach systemu Wikindx oraz przykładową animację wprowadzania danych do systemu. Decyzja, czy system zostanie wdrożony jest decyzją... polityczną i jako taka należy ona do zadań Władz Dziekańskich.
RoGaj

Brak komentarzy: